Egy nap alatt kerékpárral: Balatonlelle - Szeged

2024.04.09

5. nap: Balatonlelle – Szeged 242 km

Útvonal: Balatonlelle-Siójut-Dég-Sárszentmiklós-Előszálás-Dunaföldvár-Solt-Akasztó-Soltvadkert-Üllés-Szeged

Indulás: 07:20 Balatonlelle

Érkezés: 00:00 Szeged, Klauzál tér

Érkezésem aznapján a gyaloglásból, esőre és heves szélre keltem. Hihetetlen szerencsém volt az előző napokon az időjárást tekintve. Igaz, volt esővédő ruházatom, de nem lett volna szerencsés, ha sárban, pocsolyákban és ráadásul elázott cipőben kellett volna gyalogolnom. Nem beszélve, hogy elveszthettem volna a tájak által adott szép látványt.

Egy jó kávé elfogyasztását követően az élelmiszerszerzés volt a cél, de immár nem gyalog.😊 Kollégáim jóvoltából autóval indultunk meg. Majd miután teljesült minden szükséglet beszerzése, elköszöntem tőlük és elkezdtem a hazatérésem útvonalát tervezni/ellenőrizni, hiszen már csak a következő nap állt rendelkezésre a felkészülésre és a pihenésre. Közben azért reménykedtem abban is, hogy az eső eláll.

A lábaimról csak annyit, hogy eléggé megviseltnek bizonyultak, ráadásul a bal bokám formáját elvesztve nem sok járást bírt. Felvettem a kapcsolatot egy szegedi orvos ismerősömmel telefonon keresztül, hogy mitévő legyek, majd Simon Péter triatlonista / hosszútávfutó támogatómmal is egyeztetettem. Mindketten azt tanácsolták, hogy polcoljam fel a lábaimat amikor csak tehetem és a kialakult ödéma csillapodni fog. Szkeptikus voltam kicsit, hiszen már csak egy pihenőnapom volt, hogy egy nap alatt kerékpárral visszajussak Balatonlelléről Szegedre, de megfogadtam a tanácsukat az estére alváshoz.. és IGEN, használt! Nem hittem el, hogy nem kellett csodaszer! Jegyezd meg: ha hasonló módon, vagy csak egy kicsit is fáradtnak érzitek a lábatokat, nem kell semmi csak, hogy fekvő helyzetben a szív felett legyenek a végtagjaid és a szervezeted csodákra képes! Itt gondoltam vissza az érkezésem napjára, mikor "befeküdtem egy kombi autó csomagtartójába a lehajtott ülésekre".

Az indulás előtti reggel még gyorsan összeírtam, hogy milyen felszerelésre lehet szükségem a kerékpározáshoz annak tekintetében, hogy mit készítettem elő, milyen felszereltséggel rendelkezik a járgányom és milyen hiányosságokat kell pótolnom. Ezt követően egy beszerzéssel egybekötött minimál 20 kilométeres tesztelésre indultam.

Korábban már úgy készültem az útra, hogy terepre való külsőt is csomagoltam. Gondoltam a 4 nap alatt átgondolom, számításba veszem az időjárási tényezőt, valamint a térképes útvonal ellenőrzése közben meghatározásra kerül, hogy cserélem vagy sem gumikat. Egyedül az első gumit kellett cserélnem, de csak azért, mert a korábban beletett kilométerek szükségessé tették.

Felkészülés az útra...

✅ parázás, hogy a dagadás elmúljon a lábamról teljesen és nem lesz komolyabb, vagy más probléma vele vagy velük 😊

✅ láncolajozás

✅ keréknyomás ellenőrzése

✅ fékek ellenőrzése

✅ prizmák felszerelése a küllőkre 😔  

✅ első és hátsó világítás feltöltése (nagyon fontos! ne csak azért legyen világítás, hogy "villogjál és lássanak" hanem, hogy TE is időben észre vedd az akadályokat és az út viszontagságait)

✅ láthatóság a ruházaton

✅ védősisak - elég egy kisebb esés kész a baj

✅ könnyű ruházat és könnyen száradó, esővédő/szélvédő dzseki,

✅ egy kulacs víz, Magneslov-al bekeverve.

Hátizsák tartalma:

✅ defekt esetére egy belsőgumi és plusz instant foltok

✅ egy váltás felső

✅ a gyaloglásnál használt nagy teljesítményű powerbank, töltővezetékekkel

✅ egy tartalék fél literes elektrolit víz

✅ 2 db gyümölcszselé

✅ 2 db zabszelet

✅ 2 db sonkás-sajtos szendvics.

Indulás...

2024. március 9. 7:00 

Elég nyirkos és kicsit szeles, de ugyanakkor esőmentes napra ébredtem. Így, végre hasznát vettem az esővédő kabátnak. Gyorsan készítettem még pár fotót és elindultam bizakodva, hogy repülök majd, mint a szél. 😊 Így is történt. Fura volt érzékelni, hogy a bringával milyen gyorsan megtettem azokat a távokat, amelyeket a gyaloglás esetében "picit" lassabban.

Az útvonalam kissé eltért az előző négy naphoz képest. Siófoktól a Sió mentén kezdtem elhagyni a "Magyar tengert". Én erre még nem jártam kerékpárral és örültem, hogy láthattam ilyen közelről a folyó környékét még, ha ilyen rövid ideig is. Majd kis idővel később Siójutnál érzékeltem az egyre erősödő szembe szelet, amely lassanként kezdte kicsit kivenni az erőmet.

Itt egy hosszabb pihenőt tartottam egy kisebb vendéglő kertjében. Levetettem az esővédő felsőmet, cseréltem az izzadt felsőmet és pótoltam az energiaszintemet egy előre elkészített szendviccsel és némi üdítővel. Majd mielőtt útnak indultam volna találkoztam egy permetezésre készülő idősebb emberrel, aki panaszkodott, hogy az időjárásnak köszönhetően egy hónappal előbb kellett elkezdenie a gombásodás elleni permetezést. Majd kisvártatva megjelent egy zenélő, dobozos teherautó, amely a kocsijából nem fagyit, hanem zöldséget árult, átalakítva mozgó bolttá. 

Táj ✅ , kerékpár ✅ , egészség ✅ ….egy valami nem 😔 

Az egyre jobban dimbes-dombos útvonal és a szembeszél meghozta a max. 12-18 km/h negatív sebességrekordom.

Képzeld el mikor akármerre is kanyarodik az út, minden esetben részlegesen vagy teljesen szemből kapod a szelet...😊

Emelkedés: 7-10km/h: vicces..

Utólag is elnézést kérek azoktól, akik esetleg hallották a néha már magas hangvételbe torkollott köszönetnyilvánításomat, hogy PONT ezen a napon kellett ezt kapnom. 

16:00 Dunaföldvár…. érted? 9 óra alatt 120 km 😊

Közeledve a hídhoz éreztem, hogy az eddigieknél már csak jobb lehet a következő kb.120 km. Amint tudtam, megálltam pihenésképp egy bevásárlóközpontnál és az útközben elfogyott vízkészletemet pótoltam egy-két kistestű csokoládéval párosítva. Közben azon járt az eszem, hogy milyen jó lenne egy meleg levest enni, hiszen eléggé hűvösre fordult az idő estére. Így, hát elhatároztam, hogy Solt lesz az a hely, ahol keresek egy étkezési lehetőséget.

Találtam egy Kurta nevű vendéglőt, ahol egy nagyon finom húsgombóclevest sikerült fogyasztanom. Miközben ettem, páran vizslatták, hogy az asztalomon egy nagyobb akksi segítségével töltöm az elektromos eszközeimet, felkészülve az estére és az út hátralévő részére.

Ezt követően belevágtam magam az esti tekerésbe. Mondanom sem kell, hogy alig volt szél és ennek rettentő módon örültem.

Tempóm immár 28-30km/h átlagra nőtt. Innentől már csak néha-néha álltam meg 1-2 perces pihenőre nyújtás céljából egészen Akasztóig. Ott egy nagyobb, 10 perces hidratálást és telefonos egyeztetést ejtettem. Ekkor tudtam meg, hogy jópáran várni fognak a célban. Ez utóbbi annyira feltöltött, hogy egészen Szegedig meg sem álltam. Igyekeztem, hogy még aznap célba érjek.

Nem tudom, hogyan sikerülhetett, de pontosan éjfélkor érkeztem meg az egy héttel ezelőtti kiindulási pontomhoz, ahol valóban egy rajongó tábor fogadott. Erről a később megnézett videó tanúskodott.

Köszönöm támogatóimnak, hogy segítettek véghez vinni ezt a nemes célt!